Martijn van der Veen

Ik ben in 1988 begonnen op 4 jarige leeftijd met crossen op een Yamaha 4zinger quad in een speelpark in Berg en Dal

Snel daarna heeft mijn vader zelf een Yamaha 4zinger aangeschaft waarmee ik de tuin als crossbaan beschouwde. Uiteraard vond mijn moeder dit na een x aantal keer niet echt meer leuk aangezien de hele  tuin was omgeploegdt. Er werd toen besloten om een echte crossbaan op te zoeken en deze was al snel gevonden. De in die tijd net nieuwe baan van Heerde.

Uit de familie ben ik de eerste die is gaan crossen. Mijn vader heeft in zijn jeugdjaren wel veel met brommers in Apeldoorn door het bos gecrosst en ging in zijn tijd kijken bij de toen grote mannen in de crosswereld. Menige nk’s werden door hem bezocht.

Ik ben in 1992 op een Kawasaki 60cc KNMV gaan rijden en heb sinds die tijd altijd wedstrijden gereden op nationaal plan met in 2001 een overstap naar de MON. In 2002 werd ik inter rijder en heb dit volgehouden tot 2004 waarna ik de overstap terug maakte naar de KNMV met als beste resultaat in 2009 2de bij de nationale MX3 en 15de bij de ONK’s. Dieptepunten zijn er door de jaren ook geweest, zoals 2005 waarbij ik een gecombineerde bekkenbreuk, sleutelbeenbreuk en een gebroken staartbotje had opgelopen bij een val in het voorseizoen.

Na 2010 had ik genoeg van het “hele” fanatieke rijden en ging er meer tijd in mijn werk en opleidingen zitten zodat ik het wat rustiger aan wou doen. Ik ben toen overgestapt naar het ONK quad rijden. Na twee jaar dit gedaan te hebben ben ik terug overgestapt naar een tweewieler bij de VMCN waarmee we met oldtimer motoren (pre90) een heus NK en EK hebben en door heel Europa te vinden zijn.

Blijkbaar zat het met de 2t skills altijd nog wel goed aangezien ik met deze motoren goed mijn weg kan vinden en afgelopen twee jaar nationaal kampioen ben geworden van de VMCN pre90 en één keer Europees kampioen van de evo klasse.

Natuurlijk zijn er door de de tijd heen grote voorbeelden geweest waar ik naar opkeek. Als klein jochie was ik zwaar fan van Alessandro Puzar. Mijn echte voorbeeld blijft natuurlijk mijn vader die altijd nog mijn monteur is en de motoren piekfijn klaarzet, immers zonder zijn hulp en kennis zou crossen een stuk moeilijker gaan. Favoriete crossbanen heb ik natuurlijk ook, ik voel me in de regel het beste thuis op een zandbaan zoals Makkinga of Terlet, ook al vind ik een harde baan zoals Kleinhau (Duitsland) ook verschikkelijk mooi.

Privé ben ik woonachtig in het mooie Epe waar ik in het zelfde dorp bij de machinefabriek VMI Holland ploegbaas ben van de afdeling fabricage. Naast mijn fulltime job ben ik ook docent bij het ROC A12 in Ede waar ik in de avonduren lascurssusen verzorg.

Tot slot hoop ik dat het in 2017 weer een mooi gezellig crossseizoen wordt waarbij we weer een hoop plezier mogen hebben zonder ongelukken.  Ik zal samen met fam Willems weer te vinden zijn bij de wedstrijden van de VMCN en de buitenlandse wedstrijden. Alle  sponsoren en mensen die het team een goed hart toedragen bedankt!

ADSMXNPutolineAirtime-MXProxMX-BoostDelta-BrakingFM-RacingAutobedrijf-Robert-WisselinkJopaTEC_Design